onsdag 16 december 2009

Chokladpaj

Jag måste ju berätta för er att jag nog är en av världens största sötsaks älskare. Jag blir helt till mig i trasan av choklad och denna paj. Ni måste testa den.

1 ogräddat pajskal (som frysts)

fyllning
140 g osaltat smör
150 g mörk choklad
salt
8 msk kakao
4 stora ägg
200 g strösocker
3 msk créme fraiche
3 msk ljus sirap
Det frysta pajskalet gräddas i 180 g ugn i ca 10 min. tills det är ljusgult. Blanda smör, choklad, en liten nypa salt och 8 strukna msk kakao i en skål. Sätt skålen i en kastrull med lite vatten i och smält allt på svag värme. Vispa ihop ägg och socker. Blanda i 3 msk crËme fraÓche och 3 msk ljus sirap. Rör ihop chokladsmeten när den har smält. Häll sedan allt i pajskalet och ställ in i ugnen. Ugnstid: 40 minuter i 150 grader. Serveras med créme fraiche och eventuellt även färska bär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar