måndag 21 december 2009

Olivbröd


Ännu ett recept från min favoritbagare Chili

50 g färsk jäst
5 dl ljummet vatten
2 msk olja
2 – 3 tsk salt
11 – 12 dl vetemjöl
100 g svarta oliver

Gör så här:

Sätt ugnen på 225 grader.
Smula jästen i en degbunke.
Rör ut den med vattnet och tillsätt övriga ingredienser.
Ta sist i så mycket vetemjöl att degen släpper bunken utan att kladda.
Arbeta degen kraftigt 5 min och jäs den i bunken i ca 30 min.
Hacka oliverna grovt och låt dem rinna av.
Knåda degen kraftigt på lätt mjölat underlag.
Dela den och kavla ut en halva i taget till en avlång platta.
Fördela hälften av oliverna över och rulla ihop degen löst från båda långsidorna.
Tryck ihop lätt på mitten. Pudra lite mjöl över och skåra ev. ett rutmönster med vass kniv.
Lägg bröden på bakplåtspapper på en plåt.
Jäs i ca 20 min på plåten.
Grädda strax under mitten i ugnen i 30 – 35 min eller tills bröden känns klara.
Låt dem svalna på galler.

1 kommentar:

  1. Det här såg onekligen gott ut. Jag har precis bakat en annan variant av olivbröd men fick ganska mkt över så jag kanske baka sånt här bröd av resten då. Bröd kan man nästan aldrig ha för mycket av!:)

    SvaraRadera